Nuffnang

Afiq Asyraaf's Birthday's

Daisypath Happy Birthday tickers

Birthday Afiq Amsyar

Daisypath Happy Birthday tickers

Alya Aleesya Is Growing Now

Daisypath Happy Birthday tickers

Friday, December 9, 2011

Alya warded

Sian Alya.  Saya tetap nak share pengalaman saya jaga Alya kat Wad Pediatrik yang memang dikenali dengan tempat pakar kanak2 dan dijadikan rujukan oleh mana2 hospital kerajaan yang lain.  Kami sampai di Wad Kecemasan lebih kurang jam 10 malam.  Bila HA tengok surat yang doktor swasta bagi, terus dia mintak saya bawak Alya ke bilik pemeriksaan.  Dorang check temperature.  Temperature masih tinggi - 38.4.   Nurse bagi saya kain untuk sponging Alya.  Apa lagi meraung2 la menangis. 

Bila dah sejuk sikit badan dia, doktor mintak HA ambilkan darah Alya untuk check kadar glukos dalam badan dia.  HA kat situ pun terkejut bila dia tengok Alya.  Kecik sangat dia cakap.  Then saya bagitau doktor nak check paras glukos dalam darah Alya sebab ada kemungkinan bila budak diserang sawan, paras gula dalam darah jadi rendah.  Itu mungkin akan ada tanda2 yang tidak elok.  Bila dicheck, Alhamdulillah, normal - 5.8.  Lega saya. 

Doktor mintak kami register untuk masukkan Alya ke wad.  Katanya untuk observe Alya takut kemungkinan besar akan jadi balik demam tarik dia.  Saya setuju dan redha demi kebaikan Alya.  Akhirnya lepas urusan segala bagai, sampailah kami ke wad jam 11.30 malam. 

Biasalah, bila sampai di wad, sebelum hantar kami ke katil.  Doktor akan mintak kita citer A-Z history patient kan.  Alya mungkin kepenatan.  Dia tertido atas pangkuan saya masa doktor gigih check dia.  Alhamdulillah doktor cakap tak ada apa2.  Tapi still kena observe jugak.

Bila dihantar ke wad, terkejut saya bila nurse bagitau, tak ada katil baby.  Hanya katil mak saja yang kosong.  Saya kata tak per lah untuk sementara.  Duduklah kami di katil yang kecik hujung sekali dekat tingkap dan pintu bilik air.  Kipas langsung tak rasa.  Panas berbahang rasanya.  Nak rasa sepoi2 angin ekon, hmmppphh, jangan haraplah.  Bercintalah ko di tempat tak best di sana.  hehehe...

Alya tak boleh tido.  Badan meruap panas.  Saya cuma boleh sponging badan dia.  Mungkin dia tak selesa.  Tambah lak Alya memang tanak dengan strangers melainkan mama papa dia jer.  Menangis jer dia.  Last2 saya rasa saya tertido jam 4 pagi. 

Bila turn doktor round jam 6.30 pagi.  Dia tanya saya macam2.  Saya ceritakan balik A-Z pada doktor macam mana Alya boleh jadik tarik.  Tapi doktor tuh pelik.  Saya naik darah dengan dia.  Bertegang urat ler saya dengan doktor tuh kejap.  Saya pun malas nak panjangkan citer.  Lagak doktor tuh tanya saya macam saya nih tak sekolah.  Siap boleh tanya lagi kalau you boleh handle anak you kene sawan, kenapa you bawak dia datang sini?  Menyusahkan you hantar masuk wad tengah2 malam time orang tido!!! Memang FAKHRULLLLLLLLLLL betul la doktor nih.  hangin satu badan saya dibuatnya.

Dipendekkan citer, Alya tak boleh discaj lagi esoknya.  Kena oberserve lagi satu malam atas alasan tak cukup 24 hours lagi.  Saya mintak tukar katil yang lebih selesa.  Kami ditukarkan ke bilik lain.  Selesa sikit, eh bukan, selesa banyak.  Kali ni ada katil baby n katil mama baby.  Alya pun okay sikit temperature dia tapi still demam.  Saya paksa masuk ubat syrup kat mulut dia.  Memang payah.  Biasanya  papa dia yang suap ubat, saya riba, Amsyar tukang pegang kepala.  Hehehe. nak jadik pelakon pembantu gak Amsyar tuh.

Esoknya kami dah boleh discaj.  Doktor just advise saya untuk make sure saya boleh control temperature Alya bila dia demam.  Kemungkinan besar akan jadi balik.  Sonok sangat bila dah boleh discaj.  Azab lagi sekali buat kami bila belum dapat bil lagi untuk bayar katil, kami kena pindah dok kat bilik sebelah atas alasan ada orang nak masuk kat katil tuh.  Panas lagi saya.  Alih2 saya cakap tak per lah saya tak nak katil.  Saya terus nak balik.  Tolong cepatkan urusan ubat dan discaj saya.  Mula la saya meradang.  Nurse tu tau saya marah kot.  Dia coolkan saya.  Tak per puan saya tolong puan alihkan barang puan.  Puan tunggu kejap sebab ubat belum ada orang ambil lagi kat farmasi.  Farmasi jauh.  Saya iyakan aje. 

Terus saya bawak Alya lepak kantin, lepak kat Akuarium besar sementara tunggu papa dia datang n tunggu ubat.  Bilik mainan untuk pesakit ada.  Tapi tak bukak.  Pada hemat saya, mungkin ubat banyak kot.  Encik suami nak jer blah dari situ, nanti ubat beli je.  Tapi saya takut nanti Alya sakit lagi.  Lagipun saya ingat mesti ubat spesial bagi nih.  Lepas lebih kurang 2 jam tunggu dan encik suami dah siap bayar bil, eh bukan, tak bayar pun, FOC, pakai GL online guna HRMIS. hehehe...Makanya, nurse kat situ pun bagi la kat kami SEBOTOL SYRUP a.k.a ubat demam.  ingatkan ade antibiotik ker ape.  kalo tau tadi memang tak tunggu.  hampeh.  Tak per lah.

So gitu la citer hangin satu badan saya kat spital tuh.  Keluar jer dari wad tuh, terus tanam niat tanak datang situ lagi.  Lepas nih nak gi spital lain pulak kalo ada apa2.  Selayang so far selesa.  Sungai Buloh pun same.  Tak de masalah. Tapi mintak2 tak dek lagi kisah2 sakit2 nih..Amin...

Eh, dah panjang saya mengarang. oklah bai.


Gambar tak dek kene mengkene dengan cerita.  Ehsan gambar masa raya lepas.  Orang raya sakan ngan baju kurung tapi dia siap posing tido! Alya oh Alya.


No comments: